תחרות סטודנטים

השנה הוזמנו סטודנטים מקומיים ובינלאומיים להגיש סרטים קצרים המתכתבים ומגיבים לנושא הפסטיבל: טראנספיגורה. מתוך ההגשות הרבות נבחרו עשרה סרטים, הנוגעים בין היתר בנושאים של שינוי ומעברים, טקסיות, חיבורים בין הגופני לרוחני ובין הרוחני למקום הפיזי. סרטי הסטודנטים נבחרו לפני פרוץ המגיפה העולמית, ובקריאה מנקודת הזמן הנוכחית מתחדדת בעבודות שכבה נוספת, כמעין נבואה הקוראת לחיבור, מגע וחומר בתקופה הנשלטת על ידי יקום דיגיטלי וריחוק.

מתוך התוכנית שהוצגה בחרה ועדת השופטים בשני סרטים מובילים וזיכתה ‏את הבמאים בפרסים של 500 אירו למקום הראשון ו־200 אירו למקום השני. הסרט שזכה במקום הראשון מוצג בתוכנית הראשית של הפסטיבל.

הזוכה במקום הראשון היא דניאל אלחסיד עם "שירת האבן". בעבודתה מייצרת אלחסיד שפה ייחודית המורכבת מאנימציית סטופ מושן וסאונד. העבודה מחברת בצורה עדינה ומדויקת ובו בזמן באופן מסתורי בין הגיאוגרפי והפיזי לדיגיטלי ולמדומיין, ובין הטבע לקונסטרוקציות האנושיות.

הזוכה במקום השני היא הארה שין עם "דיאלוג ללא פה". בעבודתה מצביעה שין על אלמנטים מלאכותיים בטכנולוגיה העכשווית הבאים לספק תחליף לאלמנטים טבעיים כגון שמש וטבע. היא עושה זאת מתוך התייחסות למדיום וחושפת את האשליה הטכנולוגית תוך כדי חשיפת המנגנון של היצירה עצמה.

ארהון אקסאקל

חרוזי הזמן

וידאו דו־ערוצי, 2018, 07:07 דק', גרמניה
במיצב הווידאו מופיעה יד גברית הממוללת מחרוזת תפילה מוסלמית שחורה/לבנה – תסביח – ובה 99 חרוזים. מכיוון שמישוש החרוזים מתבצע מוכנית, המחרוזת מאפשרת למשתמש לעקוב אחר מספר התפילות שנאמרו מבלי לגזול ממנו יותר מדי מאמץ וקשב. מחרוזות תפילה נמצאות בשימוש בתרבויות שונות לציון חזרה על פזמונים, מדיטציה או מעבר הזמן.

הארה שין

דיאלוג ללא פה

וידאו ארט, 06:07 דק', 2019, דרום קוריאה
טכנולוגיה והדמיה דיגיטלית מאפשרות לנו למקסם חוויות אלטרנטיביות כדי לספק חסך מסוים במציאות. המצב המדומה הוא חלק ממבחר חלופות מלאכותיות, כמו תאורת שמש מלאכותית לטיפול באמצעות אור, צלילי טבע שנוצרו במכונה להרגעת הגוף והנפש, ASMR ודימויים קוסמיים וטבעיים שמזכירים שומר מסך במחשב. נפש האדם נתקלת במתיחות הפגיעה והרגישה של מציאות המוקפת באשליות טכנולוגיות.

איתן אברהימוף ופלורנט ונט

מפקד

וידאו ארט, 05:00 דק', 2019, בריטניה
מפקד הוא סרט אמנותי שחוקר שליטה ואקולוגיה פואטית. על רקע מרחב־זמן שממזג עבר היסטורי עם עתיד ספקולטיבי, קולונל פייק פוגש בישויות היברידיות בשטח הפקר סלעי ובוחן את התרבות הביולוגית שלהם. שבוי בתמימותו המשתקת, פייק הופך למשתתף בעל כורחו בטקס פרוורטי. קרדיטים סרט – איתן אברהימוף ארט דירקטור – פלורנט ונט משתתפים – פלורנט ונט וקולין ברניקל הקלטת סאונד – לור מונרוזייה פסקול מקורי – מקס ליפקס

פאתן אבו עלי

ללא כותרת

וידאו ארט, 02:39 דק', 2019, ישראל
העבודות שלי על פי רוב עוסקות בטקסים, בחומר כפעולה ובזהות. כך למשל, העיסוק במעמדי כאישה שלקחה חלק בטקסים דתיים בחתונתי, מוביל להתבוננות פנימית אישית לצד התמודדות עם המורכבות החברתית שמגולמת בסביבה החיצונית ועם המחשבות הנטמעות בנו מילדות ונשארות עימנו גם בבגרות. במוקד הווידאו נמצא טקס שבו אני משתמשת במלח כחומר מטהר. אימי משפשפת את גופי במלח למטרת טיהור, ‏אבל הפעולה מותירה בגופי סימני שריפה.‏  

מיה אלה

אינדיבידואציה

וידאו ארט, 02:17 דק', 2019, ישראל
על פי קרל יונג, תהליך האינדיבידואציה מורכב משני חלקים: ראשית מופיעה אצל האדם בצעירותו ההבחנה בין הדברים שהם הוא, לבין אלה שאינם. בשלב מאוחר יותר מגיע הרצון לאינטגרציה – איחוד הניגודים הפנימיים באישיות. העבודה עוסקת בניסיון להשיל את העור האישי, הפרטי, ולהצטרף לתנועה הכללית המתרחשת, לאופן שבו הטבע צומח ומתכלה. לצד אלה, מציעה העבודה נקודת מבט חלופית לזו המערבית, שמציבה את האדם במרכז. כמה סבל היינו חוסכים, אילו היינו מרפים את ידינו מהאגו המבודד ומסכימים להכיר במגבלותיו.  

אביגיל שקלובסקי

מי יתנני עוף

וידאו ארט, 07:27 דק', 2019, ישראל
בחברה המערבית, ההתבגרות והזקנה מעוררות חרדה גדולה וניכור. הפחד מהמוות לא מאפשר לנו ‏לראות אותו כחלק מהחיים. בקהילות עתיקות או נאו־פגאניות, כל מעבר בחיי אישה, מצוין בטקס: טקס ‏לידה, טקס לנערה המקבלת מחזור ולבסוף טקס לאישה שהפסיקה לקבל את המחזור – האישה ‏הופכת למורה, והטקס מסמן את המעבר לזמן של חוכמה וחזיונות. ‏ בעבודתה החליטה שקלובסקי ליצור ולתעד טקס מעבר שכזה. את הטקס היא יצרה עבור סבתה ‏וחברותיה, כחלק מתהליך משותף של שיחות ומפגשים ובהשראת טקסי נשים בתרבויות שונות בארץ ‏ובעולם. בטקס זה, הנשים משילות מעצמן את זהותן הישנה, מוותרות על הצורך לפעול בעולם כדי ‏להשאיר עקבות, ומתמסרות לציר כוחן ורוחן. הן עוטות על עצמן את זהות "האישה־ציפור" ופורשות כנפיים ‏להתבוננות בחיים מתוך פרספקטיבה רחבה.‏

דניאל אלחסיד

שירת האבן

וידאו ארט, 02:17 דק', 2019, ישראל
הדמויות הראשיות בעבודה הן אבנים, הממלמלות מנטרה שחוזרת שוב ושוב ומנסה ‏לתווך סוד נסתר. אנימציית הסטופ מושן מהלכת קסם ומדובבת את האבנים שאוצרות בתוכן זיכרונות ‏נסתרים של עיר. העבודה מתמקדת בחוויה הטקסית של המפגש עם האבנים, ״העיניים של ‏האורקל״, שחושפות פיסות נעלמות בזיכרון הקולקטיבי. מפות ישנות צצות מתחת לאבנים ונבלעות ‏שוב לתוך גריד חדש.‏ העבודה נוצרה כחלק מסדרת עבודות אנימציה קצרות שחוקרות את עברה של תל אביב.  

אורי קלוס

מילה

וידאו ארט, 02:59 דק', 2017, ישראל
ניצב קפוא על מקומו, נושם, להבה, שעווה, פה, אור, נר – זעקה אילמת. כסמל וגם כפעולה המסורתית של הדלקת נר כדי לחולל שינוי, להנציח או לקבץ אנשים. החלטתי להתמקד בהצבת הנר על הגבול שבין החוץ לפנים הגוף, ולסמן את הפער בין הצל לאור, פנים וחוץ. לדברים שאנו מבקשים לומר ולכוח המילים.

עומר ואמיתי כהן

A Dream in Tokyo

וידאו ארט, 06:12 דק', 2019, ישראל
היצירה ‏A Dream in Tokyo ‏שואבת השראה מטיול שערכנו ביפן. העוצמה והטירוף של טוקיו ‏הקסימו והפחידו אותנו. גדלנו בירושלים ולא הכרנו עוצמה עירונית שכזו. ‏היצירה מבקשת לעסוק ביחסים שבין האדם לעיר דרך ממד התודעה הפרטית שלו.‏ מערכת היחסים בין דימויי העיר המתעוררת, הטופוגרפיה שלה והדומם שהופך לחי. כל ‏אלה משתקפים דרך תודעת האדם, שכמו פורצת ממנו. ‏דומה שגם מבנה היצירה מבקש לתאר מצב על־זמני החוצה יום ולילה כדי לשקף מצב או זרם ‏תודעתי כללי יותר. ‏כמהלכים בין העולמות – בין העיר המוכרת לזאת שנעה על רצף תודעתי אחר – אנו יוצאים למסע עם ‏האדם שמחפש לפרוץ את גבולותיו החוצה.‏

עדן בצלאל חבס

המפעל

וידאו ארט, 06:04 דק', 2019, ישראל
מעל 40 שנות פעילות, אלפי יציקות ו־500 מ"ר של רצפת ייצור. המפעל הוא דיוקן ‏מסתורי של בית יציקה ותיק ועייף, המתמחה ביציקות ברונזה אומנותיות ועובד בשיטת השעווה האבודה. ‏ במעין טריטוריה עצמאית, חבויה ומנותקת, מתגלה שגרת חייהם של דמויות ‏פיסוליות אשר נשכחו להן מאחור. ‎אלה מתפקדות לעתים גם כמראה לעובדי המפעל עצמם. ‎עם שימוש במגוון סגנונות הצילום התיעודי ועריכה אקספרימנטלית, הסרט ‏מאתגר‎ ‎את השפה הקולנועית‎ ‎של‎ ‎הז׳אנר‎ ‎ובכך מעביר את התחושה במקום במשך היום ובמהלך הלילה.