טראנספיגורה – הכותרת שהענקנו לפסטיבל מוסררה מיקס 20, המציינת שינוי צורה חיצונית ופנימית במובן תודעתי, חיובי ועמוק – נראית כבחירה רלוונטית מתמיד, במיוחד בהסתכלות על שינוי עמוק זה מנקודת מבטו של השמאן. במקרים רבים, השמאן הוא החולה-המרפא ותודעתו מתרחבת דרך תהליך הריפוי. בתקופה של מגפה עולמית שהשפעותיה מורגשות בכל תחום, הפעולה השמאנית מאפשרת את בחינת היחסים החדשים המתרקמים בין רוחניות לאמנות ואת השינויים הבלתי פוסקים שמתחוללים בנו ובעולם שסביבנו.
פסטיבל מוסררה מיקס קשור במהותו למרחבים הפיזיים התרבותיים של ירושלים בכלל ושל שכונת מוסררה בפרט. מדי שנה, הוא בוחן רעיון מרכזי אחד דרך שפה ניסיונית ומרחבים של עשייה רב־תחומית. דווקא מעצם היותו אירוע אמנותי הנטוע בתרבות, בסביבה ובמקום החיים שלו, הפסטיבל מאפשר לבחון את "המְעֵבֶר" ולנסות לגעת בבלתי נתפס, שהוא חלק בלתי נפרד מן ההוויה האנושית. ואת השנה הנוכחית בהחלט אפשר להגדיר כבלתי שגרתית וכבלתי ניתנת להכלה, לפחות ברגע הזה. בימים אלה, השאלות שנוגעות לחוויה השמאנית – חוויה קוסמולוגית שקשורה לסביבה, לחיות, לתקשורת ולהבראה של נפש היחיד ושל החברה כולה – עולות ביתר שאת.
מאז ומתמיד התאפיינה העשייה האמנותית ברצון להביא לעולם יצירה שתתעלה אל מעבר לשגרת חיינו. האמנות מגיבה ומושפעת מההתרחשויות והנושאים הבוערים ועקב נטייתה לצלול למצולות הנפש והתת מודע, לעתים היא מצליחה, במכוון או שלא במכוון, לנבא את העתיד ואת אופני ההתמודדות התת־קרקעיים, הנפשיים והרוחניים, עם המציאות. פילוסוף התרבות ז'אן בודריאר טען כי "הווירוס הוא דימוי למצב של הצפה ויתרות, המביא לקריסה של מערכות משמעות".[1] למרות שהפסטיבל מתקיים השנה במהדורה דיגיטלית, מתוך קריסת המערכות של העת הזו, החלטנו להתעקש על ממד של נוכחות ממשית ולאפשר מרחב יצירה לאמנים שהיו אמורים להשתתף בגרסה המקורית של מוסררה מיקס 20. הזמנו אותם ליצור עבודה שמתייחסת לנושא המקורי, ברוח הזמן והמקום שבהם אנו פועלים. רבים מן האמנים בחרו לבצע את העבודות ולתעדן במרחבים הפיזיים של השכונה.
הפסטיבל יתקיים בגרסה דיגיטלית מיוחדת במשך שלושה ימים שבהם תוצג תכנית רב־תחומית של מיצגי וידאו, וידאו ארט, מופעים מוקלטים ועבודות אודיו־ויזואליות, המחברת בין תכנית אמנות ומיצג באוצרותה של ורה קורמן לתכנית האלקטרו-אקוסטית "מוסררה סוניקס", באוצרותו של ערן זקס. השנה הוזמן נעם ענבר לערוך תכנית מיוחדת סביב התמה המרכזית של הפסטיבל, בהשראת מסורות של ריפוי ומאגיה. בנוסף לתכנית הראשית, יערוך הפסטיבל תחרות סרטי סטודנטים בינלאומית ושני רבי שיח שיועברו בשידור חי. העבודות יפתחו לצפייה מדי יום בשעה הנקובה ויהיו זמינות ל־24 שעות.
[1] מתוך דוד גורביץ' ודן ערב, "וירוס", האנציקלופדיה של הרעיונות, https://haraayonot.com/.
סדרת צילומים מובילים: מרב מרודי